
Список необхідних документів для продажу будинку
Купівля нерухомості - приємний клопіт, якщо не врахувати, скільки знадобиться часу й уваги на збір документів, їхню перевірку на наявність "підводного каміння" і переоформлення житла на нового власника. Оскільки останніми роками почастішали випадки шахрайства, до оформлення договору купівлі-продажу необхідно підходити максимально відповідально. У статті розглянемо, які документи потрібні під час продажу будинку в Україні 2021 року, як оформити договір із земельною ділянкою, що потрібно врахувати, якщо власник - дитина тощо.
Список документів, необхідних для продажу будинку
Збір документів - ключовий етап оформлення угоди. Якщо на момент укладення договору не вистачатиме паспорта, якоїсь виписки або довідки, продаж не відбудеться. Необхідно відповідально підійти до цього питання.
Щоб купівля будинку була законною, покупець повинен надати нотаріусу такі документи:
- Оригінал і копії документів, що підтверджують особу (паспорт та ідентифікаційний код). Якщо покупцем є нерезидент країни, він має надати копію паспорта, перекладену українською мовою та засвідчену нотаріусом. У паспорті обов'язково має бути відмітка про перетин кордону.
- Свідоцтво про укладення шлюбу. Це для осіб, у яких є чоловік або дружина. Під час укладення угоди вони повинні також бути присутніми і надати свої оригінали документів, що підтверджують особу (паспорт і код)
- Заяви одного з подружжя, якщо він не може бути присутнім під час угоди купівлі-продажу нерухомості, про те, що він не заперечує щодо укладення угоди (посвідчується нотаріусом).
Це все, що вимагатиме нотаріус, оскільки угоди купівлі-продажу нерухомості укладає саме він.
Документи, які має надати власник будинку або його законний представник (продавець):
- Паспорт, ідентифікаційний код власника нерухомості. Якщо серед власників значаться неповнолітні діти, необхідно надати їхні свідоцтва про народження.
- Документ, який підтверджує, що нерухомість є власністю продавця. Це може бути свідоцтво права власності, довідка з державного реєстру нерухомості, договір дарування та інше. Обов'язково необхідно звертати увагу не тільки на правовстановлювальний документ, а й на правильність його складання. Наприклад, якщо це свідоцтво про право власності, звернути увагу на дату і місце його видачі. Якщо це договір купівлі-продажу - необхідно перевірити, чи розрахувався продавець за квартиру.
- Технічний паспорт (потрібен не завжди).
- Кадастровий номер ділянки землі, на якій стоїть будинок.
- Документ, що підтверджує, скільки людей зареєстровано в цьому будинку (діє 1 місяць).
- Державний акт на землю.
- Документ про експертну оцінку нерухомості (діє 6 місяців).
- Письмова згода чоловіка або дружини на продаж нерухомості та свідоцтво про шлюб. Якщо чоловік або дружина померли - свідоцтво про смерть; якщо в розлученні - свідоцтво про розірвання шлюбу.
- Якщо один із власників - особа неповнолітня, необхідний дозвіл представників органів опіки та піклування.
- Якщо будинок перебуває в частковій власності - відмова сусідів про купівлю частки, засвідчена нотаріусом.
Таким чином, продавцю необхідно підготувати досить серйозний перелік документів для продажу будинку. Це природно, тому що він отримає значну суму грошей і угода пов'язана з багатьма ризиками.
Продаж будинку із земельною ділянкою
У Цивільному кодексі України зазначено, що під час укладення договору купівлі-продажу разом з об'єктом нерухомості та всіма будівлями в право власності переходить і та земля, на якій розміщуються ці споруди. Якщо на цю ділянку мають право інші особи, продавець зобов'язаний повідомити про це покупця. Отже, важливо приділяти увагу перевірці та збору не тільки документів, що стосуються нерухомості, а й тих, що пов'язані зі встановленням права власності на землю.
В обов'язковому порядку продавець повинен мати акт на землю з кадастровим номером. Річ у тім, що, якщо цього документа немає, угоду буде визнано неспроможною, а сам договір не вдасться зареєструвати. Кадастровий номер можна отримати в управлінні земельних ресурсів.
Наступний крок - це детальне вивчення плану ділянки, зазначеної в кадастрі, її розмірів, меж, форми, наявності будівель, відстаней будівель до дороги і сусідів, категорії землекористування та інших моментів. Не на всіх землях можна зводити будівлі.
Якщо ділянка належить до категорії нежитлової забудови, покупцеві не вдасться надалі зареєструвати будинок. Якщо земля призначена для ведення сільського господарства, зареєструвати можна буде тільки садовий будинок. Якщо на ділянці знаходиться самобуд, надалі його буде складно і дорого узаконити. Тому така покупка може обернутися додатковими витратами.
Деякі нюанси під час укладення договору купівлі-продажу будинку
Нерідко під час підписання договору однією зі сторін виступає не власник, а його представник. Такі угоди можуть бути, але мають проводитися за нотаріально посвідченою довіреністю. Дуже важливо ознайомитися з усіма повноваженнями представника і зрозуміти, чому не присутній безпосередній власник нерухомості.
Якщо серед власників є дитина, яка не досягла 14-річного віку, договір від її імені підписує один з батьків за наявності згоди іншого. Дитина, якій виповнилося 14 років, має право ставити підпис самостійно, але за згодою батьків. У будь-якому разі, за наявності неповнолітнього власника до документів обов'язково додається дозвіл органів опіки та піклування. До речі, навіть якщо дитина не один із власників, а просто зареєстрована в будинку, такий дозвіл потрібно буде взяти.
Якщо ви дізналися, що будинок, виставлений на продаж, здається в оренду, необхідно надати документ, який підтверджує, що орендарі відмовляються від першорядного права на купівлю цього будинку. Також варто перестрахуватися і переконатися, що будинок не належить до об'єктів культурного надбання або до історично цінних будівель.
Якщо об'єктом продажу є будинок з частковим правом власності, перевага на купівлю частки надається іншим власникам приміщення. Тільки коли учасники часткової власності письмово оформлять відмову від першочергової купівлі частки, вона може бути придбана іншою особою. Про продаж в обов'язковому порядку повідомляються інші власники нерухомості. Якщо цього не зробити, угода може бути визнана недійсною. Виявити бажання купити частку власники можуть протягом одного місяця після отримання повідомлення про продаж частини будинку.
Вартість оформлення угод купівлі-продажу будинку
Ми розібралися, які документи потрібні для продажу будинку. Тепер щодо вартості. Будь-які послуги нотаріуса платні. Реєстрація будинку вторинного ринку нерухомості коштуватиме від 1000 гривень. Усе залежить від того, зверталися ви до державного нотаріуса чи приватного. У середньому, така послуга серед приватних нотаріусів - 5500 гривень. Багато в чому все залежить від терміновості оформлення угоди.
Якщо продавець менше трьох років володів цією нерухомістю і ця угода є не першою, він повинен додатково сплатити податок на дохід фізичних осіб. У 2021 році його розмір становив 5% від оціночної вартості нерухомості. Додатково до Пенсійного фонду виплачується 1% і військовий збір 1,5%.
Таким чином, ми розглянули, які документи для продажу будинку необхідно зібрати продавцю і покупцю, щоб угода пройшла швидко й успішно. Пам'ятайте, що оформляється договір нотаріусом, бажано попередньо надати юристу всі документи для перевірки. Це дасть можливість уникнути неприємних несподіванок і вбереже від шахрайства.